2003-2009

"Dom" säger att värmen är på väg, kan man lite pa dom... Det hade verkligen varit perfekt om det hade varit så, för denna veckan, är jag ledig två dagar, då jag jobbar kväll istället, och oj vad härligt det hade varit att få vara ute i solen och förnya sig med ny energi.
HOPPAS
Jag vaknade för 2 timmar sedan ungefär av värsta hostattacken, fortfarande inte helt frisk, förkyld och hostan ger sig inte. Och det är hemskt att få hostattacker på natten eller på morgonen när man egentligen inte ska vakna, men det är fan klart att man vaknar, och jag är ju som jag är att om jag en gång vaknat, kan jag inte somna om...
JAg tänkte berätta lite för er vad jag har varit med om efter studenten 2003.
Sommaren efter studenten jobbad jag lite som servitris och diskplockare/värdinna på Millenium i höllviken.. men det var bara under sommaren, I slutet av august åkte jag och Lissan till Spanien, Marbella en månad och pluggade spanska, Det var en riktigt rolig månad, och vi lärde oss mycket spanska, tyvärr håller man ju inte igång språket här hemma så nu kan jag typ inget...Men vi hade det underbart. Vi åkte ner på obegränsad tid, men det blev en månad med mycket fest och massa sol.
Jag började jobba på Espresso House på Mobilia i Malmö och i Köpenhamn, där jag fick min barrista utbildning. Jag jobbade där från Oktober till april ut.
I maj 2004 åkte jag upp helt själv till Stockholm för att göra sommaren på Gröna Lund på en av restaurangerna där, Jag hittade en fin lägenhet i Årstad som jag hyrde med en killkompis som jag knappt kände från Trelleborg. Han sålde sin lägenhet och följde med upp. Så vi bodde tillsammans där upp i 4månader, men sen efter många bråk, sa jag till honom att flytta, för det funkade verkligen inte... så det gjorde han, och Lilla Carro från Löddeköpingen flyttade in till mig den sista månaden. Vi lärde känna varandra via Grönan och nu är hon en vän för livet. Vi bodde tillsammans i en månad i min fina lägenhet. Sen var Sthlm:s säsongen slut. Jag funderade på vart jag ville härnäst och i rätta ögonblicket, dök min chef från Grönan upp och sa att han hade fått ett restaurangschefs erbjudande uppe i Åre på Holiday club. Och det visate sig att han ville ha med några av oss upp. Så, jag, Carro, Jana och Jonna följde med.
November 2004 kom jag upp med all min packning, tjejerna hade redan kommit upp 2 veckor innan pga att jag hade variy ute och rest med min släkt en vecka, så jag fick komma 2 veckor senare.
Alla vi 4 bodde tillsammans, men även en tjej till Sandra som är från Köping. Först bodde vi i en gammal skidshop med gigantiska fönster i Duved, som ligger ca 10 minuter med bil in till jobb, problemet var ju att det var bara Sandra som hade bil och ofta var det så att ingen av oss började samtidigt. Sandra jobbade i affären, Carro jobbade i frukosten, Jonna jobbade i coffe corner, Jana jobbade i baren och jag jobbade i Fine Diner på kvällarna. Så det där med samåkning gick inge vidare och taxi var skitdyrt. så vi letade på egen hand efter en annan lya och vi hittade en i björnen, och efter bara en månad flyttade vi till en helt ny etagelägenhet. Jättefin och utsikt över åresjön och stor balkong hade vi. Jag, Jonna, Jana fick var sitt litet rum och Sandra och Carro delade ett stort rum. Vi levde loppan i den lilla lyan.
Jag var uppe i Åre i 8 månader, och det är den bästa tiden i hela mitt liv, Jag träffade min själsfrände Jennifer, och vi åkte skidor, inte så mycket som vi borde ha gjort, det blir som en vardga där uppe.. Vi festade däremot nästan varje dag och ett lite för mycket.. Dagarna så ut så här, Vaknade vid 2 tiden på dagen, gjorde sig i ordning, åkte till jobb och åt P-mat som fukost, Började jobba 3-4. Jobbade till 00.00, snabbt in i omklädningsrummet för att byta om... Upp i byn, Dippan eller Bygget, oftast... Tog två Vodka/Lime, drack en medans dom drog mitt kort, ut på dansgolvet till 01.00 då dom stängde, iväg på efterfest någonstans i byn, hem vid5-6 tiden.. SOVA.... så såg dom flesta dagarna ut där uppe. Ibalnd blev det tom afterski innan jobbet... hehe... ja skoj hade vi.. När säsongen var slut den siste maj, bestämde jag och Jennifer(ninni) att  vi skulle åka iväg en vecka innan min Båstad-sesong började och hennes Sandhamns-sesong. Så vi bokade en resa en vecka till Zacynthos i Grekland, vi var helt seriösa med att detta skulle bli en resa med mycket lugn och ro och vila... för åre sesongen hade gjort oss riktogt slitna.. Men alla som kände oss då, kan ju räkna ut att så blev det inte... fest en hel vecka till... men mycket mys och mycket sol också,
Tror det var den 13 juni jag började i Båstad.. Jag och Marie en vän från Åre bodde tillsammans i samma rum i ett storthus där dom flesta av personalen bodde. Vi jobbade på Restaurang Sand. Jag hade en underbar sommar och jag fick servera personer som jag bara hade kunnat drömma om, det var riktigt roligt och jag fick en grym schuss uppåt i min efterfarenhet som servitris/kypare. Båstadveckan var grym.. grymt skoj att ha jobbat den veckan, men jag gör aldrig om det, vilka kräk det finns... under halva båstadveckan, låg jag i maginfluensa.. det var då jag träffade min älsk. Han var uppe för att totta på tennis och jag var där uppe och jobbade.
Jag stannade i Båstad till November, Älsk och jag pendlade fram och tillbaka när vi väl var lediga för att kunna ses. Marie min roomy åkte hem igen till Åre i augusti, och en stund bodde jag helt själv,,,, underbart efter att bott i kollektiv så länge.
Min syster i samma veva tog studenten den sommaren och ville prova på mitt jobb, så jag pratade med min chef om Lotta och dom var beredda på att lära upp henne från grunden, så Syster flyttade in hos mig i september och vi bodde ihop i två månader.. hon fixade jobbet galant, först som fukostvärdinna och 1 år senare var hon fortfarande kvar och jobbade i restaurangen på kvällarna...
Jag hade ju träffat min älsk så min tankar var lite splittrade.. innan jag träffade honom hade jag bestämt mig för att åka upp till Åre en gång till och jag hade sökt ett mycket bra jobb där uppe... på Hösten hörde dom av sig och bad mig komma upp på intervju.. det gjorde jag... satte mig på tåget som så många gånger innan och 17 timmar senare framme... Jag gick på intevjun på Bakfickan som det då hette, Jämtlands finaste restaurang.. åkte hem igen och samma dag som jag tackat ja till en jobb här nere i Höllviken på Puben, så ringer bakfickan och säger att det är 900st som sökt och dom ska ha två till vinter och att jag var en av dom.... Jag tackade nej till ett av mina drömyrken då. Men jag ångrar inte det... Jag började jobba på Puben, nyöppnat igen.... totalrenoverat... vi hann inte öppna i tid, så jag jobbade med snickeri målning packa upp saker hänga upp saker i puben i två veckor ungefär... sen öppnade vi och det gick väll inte rikigt som det skulle, men jag lärde mig väldigt mycket om Whiskey och öl, vi hade ett sortiment på ca 100 öl och 150 whiskey... så där startade min whiskeyintresse som jag delar med min älsk.
Jag stannade på puben till augsti året därpå. 2006, då bestämde jag mig för att åka ner till min bästa vän Millan i Usa och hälsa på henne.. hon hade jobbat som aupaire(?) i ett år där nere, jag hade inte sett henne på hela den tiden, det var underbart att få se henne efter så lång tid, vi hann med mycket på 17 dagar.. springfied, washington,sen tog vi flyger till  Miamidär vi hyrde bil och körde runt i 10 dagar till bla. Fort lauderdale, Key largo, Key west och sen tillbaks igen till Miami, flög till LA, beverly hills, sen tillbaka till washington. Världens bästa resa jag gjort...  När jag kom hem sökte jag jobbet på Dannegården i Trelleborg. ett litet litet hotell med en superfin restaurang och 5 stjärnig mat. Jag jobbade där i 1 år... tog hand om receptionen och frukosten och lunchen och kvällssittningen.. vi var ett team på 8 personer bara som kom väldigt bra överrens, vi åkte på exklusiva konferenser tillsammans, vi åkte Till London över en weekend, och var med om all lyx som finns i london. 7 rätters luncher och middagar, ostron och vin.... underbart. En tid jag aldrig kommer att minnas. Jag slutade där 2007 i augusti då jag skulle börja min utbildning till Medicinsk massageterapeut. Jag fick ett jättefint fotto av dom med en väldigt fin text på baksidan... underbaringar. Det var här jag även lärde känna Åsa som jag nu jobbar lite för i Parken i Trelleborg,

Jag pluggade 1 år så i juni 2008 tog jag min examen. Sen dess har jag startat mitt eget företag och jag fortsätter att jobba inom restaurang och nu även på Ljunghusens Golfklubb... Jag älskar variationen på mina jobb, jag inner aldrig att ttröttna...
Förra året... juli 2008, öppnade jag dörren till mitt och älsk nya lya... vårt fina hus.. vi trivs så himla bra och nu börjar man få lite koll på hur mycket utgifter man har, tro mig det är tufft dom första åren som husägare men det är såååå mycket värt det.
Hoppas ni har orkat att läsa tills nu...!!


utsikten från vår balkong i åre

Jonna & Carro Åre

Sandra på balkongen

Vår P-fest..scotersafari

Ninni och Jag på Zakynthos

zakynthos

Jag på zakynthos

Båstad bilder borta...



Jag i LA

Flög runt Key West
Jag och Millans "barn" i springfield

snorkling i key largo

stranden i fort lauderdale

vår fina hyrbil

vi avslutar med den världsberömda solnedgången i Key west

personalresa till London med Dannegården
jag på en piccolovagn utanför hotellet

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dett avr allt för denna gången, men undrar ni något, vill ni ser fler bilder?? Låt mig veta!!

Puss och godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0